lørdag 1. juni 2013

Skriveoppgave som hadde innleveringsfrist 1. juni 2013


Hør på dialoger rundt deg. Skriv ned en som du synes virker spennende, rar, morsom, forunderlig etc osv. Den trenger ikke være lang! Hvis du vil være med på trekning av en bok fra Tronsmo legg teksten inn her på bloggen. Eller send den på e-post til Tekstuniverset sånn at jeg kan legge den ut. Enten anonymt eller under fullt navn.

Hvis dere vil lese en bok stappfull av gode dialoger kjøp eller lån ”Alt vi ikke har bruk for” av Linda Gabrielsen.

Her er de innsendte dialogene:

Av Ida Lind:

...Sofia her om dagen. Hun er 3,5 år, og det hender seg at hun forvandles til prinsesse vil-ikke!
Sofia: -Jeg vil ha den rosa tegneblokka mi!
Jeg: Da må du nesten løpe å hente den- tror den ligger på stua
Sofia: Men sokkene mine KAN ikke løpe!!

Av Ellen Fagerli:
- Kom igjen da. Hjelp meg å feste snøret. Jeg ville ikke se ned.
- Kom igjen da.
Jeg gikk bort mot han.
- Du må hjelpe meg å strekke snøret. Vi må feste det flere steder. De er sterke skjønner du.
Kjetil fant fram noen kroker.
- Vi setter dem på først. Jeg prøvde å lage en dobbeltknute. Han sukket.
- Se her Andreas, jeg skal vise deg. Sånn! Nå kan vi sette fast snøret, sa han langsomt.
Taket gikk bratt oppover. Det var ikke så mange steder vi kunne finne feste.
- Ok, sa Kjetil.
- Nå trenger vi bare agn. Han åpnet boksen med de små fiskene og tredde dem på. Så gikk vi og gjemte oss bak den store pipa.
Det gikk ikke lang tid før de første fuglene begynte å sirkle rundt. En stor måke landet like ved oss. Det ene øyet var fiksert på fisken. Jeg la armene rundt pipa og lukket øynene.
- Den tok det, hørte jeg.
Fuglen løftet vingene, lettet, men kom ikke langt. Den ble hengende og flakse halvveis ned fra taket.
- Se nå, Kjetil løsnet litt på snøret. Jeg så ned. Fuglen hadde landet på fortauet og gikk prøvende noen skritt. Kjetil trakk snøret til seg. Fuglen hang etter nebbet og begynte å skrike for alvor.
Plutselig hørte vi stemmer der nede fra. De blandet seg med skrikene.
- Vi må redde den, sa en.
- Hei! ropte en annen.
- Man fisker ikke fugl!

Av Gro Claussen:
Hallo!Er det noen hjemme?
Ja!
Barberer du deg?
Jeg er ferdig nå!
Han rygger rullestolen bakover,
snurrer rundt
og kommer trillende ut fra badet,
Har litt såpeskum på hals og ører.
Hun tar en vaskeklut, tørrer bort de små hvite dottene.

Han titter på henne med det gode øyet bak brilleglasset.
Det dårlige øyet er fremdeles lammet etter slaget,
og er gjemt bak plaster,
så han slipper å se dobbelt.
Hvordan har du det?
Jeg kan ikke klage...
Fikk du god middag i går?
Asparges suppe.
Med kjøttboller?
Nei,bare asparges suppe,tykk...
Ble du mett av det da?
Nei!Jeg holdt på å spy...
Det var synd.
Ja.
Men i morgen får du kanskje noe du liker!
Kanskje...
Bestemor Bodil:
Fast spørsmål: - Is, bestemor?
Etter en tid mente bestemor det ble vel ofte is til en liten kropp, derfor:
- nei,Sondre. Vi kan bare spise is når det er sol.
Neste dag:
- i dag er det sol, bestemor..
- nei, Sondre, i dag er det overskyet, det regner nesten.
- men bestemor, det er kanskje bittelitt sol i dag !

Av Jorunn Solli (er selvfølgelig ikke med i trekningen av en bok)
- Er du forfatter?
- Nei
(Pause)
- Er du forfatter?
- Ja, jeg er debutant.
- På hvilket forlag da?
- Cappelen. Er du journalist?
- Nei.
- Bare interessert?
- Ja

Loddtrekning er foretatt på bussen fra Lillehammer litteraturfestival.
Vinneren er: Gro Clausen. Hun får tilsendt "23 dikt om kvinner og menn og en desperat forklaring" av Nils-Øyvind Haagensen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar